2015

Átlépés

Bemutatkozás

Amikor a változás szelei fújnak a pesszimisták falakat emelnek, az optimisták pedig vitorlát bontanak."

Legfrissebb hozzászólások
Feedek
Megosztás
Címkefelhő

Megkezdődik a naperőmű építése

Magyarország legnagyobb naperőművét építi meg a Mátrai Erőmű, több mint 6 milliárd forintból. A tervek szerint idén ősszel már termel az új létesítmény.

A 15 Megawatt teljesítményű naperőmű építése 2015 tavaszától, az üzemkezdése 2015 októberétől tervezett, ezzel üzembe lép az ország eddigi legnagyobb fotovoltaikus naperőművi egysége. A beruházással a Mátrai Erőmű jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország teljesítse a megújuló energiából megtermelt villamos energia részarányának növelésére tett vállalásait - közölte a Mátrai Erőmű Zrt.

A Mátrai Erőmű a szénportüzelésű kazánok tüzelési maradék anyagait, a salakot és a pernyét vízzel bekeverve sűrűzagy formájában depóniákba tárolja le, amely megszilárdulva pernyekövet alkot. A közel 20 éves üzem után feltelt Őzse-völgyi depóniát hatósági előírás alapján rekultiválni kell, melynek alternatív energetikai hasznosítása kidolgozásra került.

A 30 hektáros, teljesen sík platófelület kiválóan alkalmas fotovoltaikus napelemekből álló naperőmű telepítésére. A területen egy 15 MW-os egység helyezhető el. Ez a nagyság megegyezik a 2013 végéig hazánkban telepített napelemek összesített teljesítményével - áll a cég közleményében.

"A projekt előkészítése 2013. elején kezdődött meg. Tekintettel arra, hogy ilyen nagyságrendű naperőmű nem létesült Magyarországon, a hatóságokkal részletesen egyeztettük az engedélyezési eljárásokat. Ezek alapján elsőként a környezetvédelmi hatóságnál zajlott le két engedélyezési eljárás, melynek eredményeként az illetékes miskolci környezetvédelmi hatóság hozzájárult a naperőmű létesítéséhez, valamint a projekt megvalósulása esetén a korábban előírt zagytéri rekultiváció módosításához. Ezt követően az elvi építési engedélyezési eljárás zajlott le, és a miskolci műszaki biztonsági hatóság kiadta az elvi építési engedélyét. Eközben egyéb engedélyezések is megtörténtek, a MAVIR jóváhagyta az országos hálózatra való csatlakozási tervet, az Energiahivatal kiadta az előzetes engedélyt, a Földhivatal elfogadta a szükséges telek-összevonási kérelmet, valamint az erdészeti hatóság jóváhagyta a naperőműhöz kapcsolódó villamos kábel nyomvonalában a létesítéshez szükséges erdőirtásokat. A környezetvédelmi hatóság által előírt előzetes állapotfelmérés elvégzése 2014-ben megtörtént" - írják.

A közleményből kiderül az is: már a beruházáshoz kapcsolódó közbeszerzési eljárások közül kettő - a naperőmű kulcsrakész kivitelezéséről szóló eljárás, valamint a hálózati csatlakoztatáshoz szükséges transzformátorok beszerzési eljárása - lezárult, a szerződések mostanra hatályba léptek.

A naperőmű szállítója a Wire-Vill Kft – IBC

Solar

GmbH – Energobit S.A. magyar – osztrák - román konzorcium.

 

A hálózati csatlakoztatáshoz szükséges 6/120 kV-os transzformátorok szállítója a CG Electric Systems Hungary Zrt., korábbi nevén a Ganz Villamossági Művek.

A megajánlott erőmű 72.480 db, egyenként 255W névleges teljesítményű polikristályos napelemből épül fel, melyeket fix tartószerkezetekre rögzítenek. A termelt egyenáramot 20 db nagyteljesítményű SMA gyártmányú inverter alakítja át váltóárammá, és a feszültség feltranszformálása után az országos 120 kV-os hálózatba jut a villamos energia.

A projekt részben saját erős beruházásként, részben pedig fejlesztési adókedvezmény igénybevételével valósul meg, melyhez a Nemzetgazdasági Minisztérium a hozzájárulását már 2014-ben megadta. A projekt teljes bekerülési költsége 6,4 milliárd forint lesz.

A 950 MW beépített kapacitással rendelkező Mátrai Erőmű ZRt. a magyarországi villamos energia igények közel 15 százalékát elégíti ki, a hazai termelésből több mint 20 százalékkal részesedik és ezzel jelenleg a második legnagyobb áramtermelő. A Mátra alapvetően lignittüzelésű erőmű – mely a tüzelőanyagot a visontai és bükkábrányi külfejtéses bányáiból szállítja be-, de éves szinten 8 százalékban hasznosít növényi eredetű biomasszákat, melyet magyarországi termelői integrátoroktól, illetve kereskedőktől szerez be. Ezen felül mintegy 2 százalékban használt fel gázt tüzelőanyagként a IV-V. blokkokhoz kapcsolt előtét gázturbinák üzemeltetéséhez.

A Mátra - mint a naperőmű is mutatja - a megújuló energiaforrások részarányát tovább kívánja növelni a villamosenergia-termelésben.

http://www.gyongyos.hu/helyi-hirek/kozelet/2386-megkezdodik-a-naperomu-epitese

Megint egy találmány, ami megváltoztathatja a világot

Szinte minden környezetvédelmi ötletnek járó díjat megnyert már a Solar Roadways projekt. Egy idahói házaspár kezdett kísérletezni 2009-ben  olyan napelemekkel, amik nagyon ellenállóak, és elbírják a legnehezebb autókat is.

Az ötlet viszonylag egyszerű: ilyen strapabíró napelemekkel kellene lecserélni az aszfaltot az utakon, így azok szinte folyton áramot termelhetnének.

20140508113108-Sandpoint_1Napelemek az úttesten, a járdán és a parkolóban.

A napelemekben apró kis lámpákat, ledeket is elhelyeztek és mindegyikben van egy processzor is. Így az utak “felfestései”, a zebrák, sávok bármikor, gombnyomásra megváltoztathatóak.

A gyártáshoz elsősorban újrahasznosított anyagot használnak.

 

napelem

 

A legfontosabb tudnivalók:

Miért éri meg a napelemes úttest?

  • Mert áramot termel. Mert helyettesítheti a villanyvezetéket az utak mellett. Mert a beépített lámpák segítségével akár reklámokat is lehet futtatni, mondjuk a járdákon vagy a parkolókban.

Mekkora súlyt bírnak el az elemek?

  • A legnehezebb kamionok is közlekedhetnek rajtuk. 113 tonnát bírnak el.

Mennyi áramot lehet így termelni?

  • Egy 20 négyzetméteres parkoló 5200 watt áramot tud termelni optimális körülmények között. Ez persze a napfény mennyiségétől függően változik.

A Solar Roadways projektet itt lehet támogatni.