2015

Átlépés

Bemutatkozás

Amikor a változás szelei fújnak a pesszimisták falakat emelnek, az optimisták pedig vitorlát bontanak."

Legfrissebb hozzászólások
Feedek
Megosztás
Címkefelhő

Magyar bluetooth izzó a világsiker kapujában + videó

Nemrég írtunk egy wifis izzóról, aminek a fényét okostelefonnal tudjuk szabályozni. Ennek most akadt egy magyar versenytársa, a Woomboo kft által kifejlesztett Bluetooth Bulb. Sorozatgyártása heteken belül elkezdődik, tehát a hazai csapat jóval előrébb jár, mint az amerikai.

A tengerentúli mérnökök még csak a wifis izzó prototípusának tökéletesítésére gyűjtenek pénzt a kezdő cégek beindulását segítő Kickstarter.com oldalon, míg magyar Woomboo hamarosan beindítja a gyártást, és karácsony előtt a boltokba kerülhet a hasonló elven működő, de wifi helyett bluetooth technológiára épülő izzó. Az izzó feltalálója és fejlesztője, Eitzenberger Balázs és üzlettársa, Lakits Péter azt is elmondta, hogy szerintük az amerikaiak rosszul döntöttek, mert a wifi és az izzó egybeépítése egyáltalán nem jó ötlet. Ezért használnak ők bluetooth 4.0-t, ami kisebb helyen elfér, és sokkal jobb kommunikációs képességei vannak. A történet pikantériáját pedig az adja, hogy a Kickstarter néhány hónappal ezelőtt elzavarta a magyar csapatot azzal, hogy az ötletük nem túl kreatív, miközben a wifiseket tárt karokkal befogadták.

17812_bluetooth-izzo4.jpg
Kéken is világít

A szabványos lámpaaljzatba becsavarható bluetooth izzót egy apró csapat fejlesztette ki. A Woomboo hatfős stábja alapvetően házautomatizálással, vezeték nélküli technológiákkal foglalkozik, ezen belül is elsősorban ipari gépekkel: légkondicionálókkal és fűtőrendszerekkel. Egyszer csak kipattant a fejükből egy ötlet, és a piacon körülnézve rájöttek, hogy bluetooth vezérlővel egybeépített izzót még senki sem csinált.

Az egyszerűbb változat csak sima fehér fényt tud kibocsátani, és 25 dollárba kerül. Azért írom az árat dollárban, mert az 15 ezer darabos első szállítmányt, aminek a nagy részét Magyarországon tervezik legyártani, elsősorban az Egyesült Államok piacára szánják exportra. Ez az olcsóbb led inkább az előszobába és a mosdóba való, ahol nincs semmi jelentősége a színes megvilágításnak. A drágább, 39 dolláros verzióban már három színes led van (vörös, zöld és kék), és ezzekel már ki tudjuk keverni a hangulatunkhoz illő színt.

A bluetooth 4.0-nak nemcsak a kis méret az előnye a wifivel szemben. A hőkibocsátás is nagyon számít, és még a legkisebb wifi routerek is nagyon felmelegednek - aki használt már mobilnetes routert (mifi hotspotot), az tudja, hogy az télen zsebkazánnak is jó. Mivel a led is melegszik, a két hőforrás együttesen már problémát okozhat a gondosan lezárt izzóban. További gond, hogy a wifis megoldásnál szükség van egy mesterizzóra, ami még három másikat tud irányítani. A Bluetooth Bulb azonban 10 okostelefonnal is párosítható, és egy szoftver akár 40 izzót is vezérelhet. Jelenleg Androidra és iOS-re készült kezelőprogram a lámpákhoz.

Persze attól még, hogy valami korábban nem létezett, egyáltalán nem biztos, hogy érdemes legyártani. De bluetooth izzó jó fejlesztési iránynak tűnik, és a Woomboo arra számít, hogy idén akár 100 ezer Bluetooth Bulbot elad. Az EU-ban és az USA-ban is fokozatosan kivezetik a piacról az áramzabáló hagyományos villanykörtéket. Emiatt növekvő keresletre és – ahogy a ledek gyártása világszerte felfut – csökkenő alapanyagárra lehet számítani.

17812_bluetooth-izzo3.jpg
Hasznos lehet

De miért venne bárki is telefonról irányítható ledet a lámpakapcsolós helyett? Azért, mert százmilliók használnak szerte a világban okostelefont, és mindenki szeretné a mobilját extrákkal kiegészíteni. A Bluetooth Bulb még egészen olcsónak is számít, és megvan az az előnye, hogy nem kell lecserélni, amikor Androidról iOS-re váltunk, vagy fordítva. Az intelligens izzó mellett szól az is, hogy a világításon kívül másra is jó. Az amerikai és ausztrál piacokra készül egy beépített füstszenzoros változat is, ami azért nagy dolog, mert az ottani előírások szerint minden szobában kell lennie érzékelőnek. Az izzót úgy programozzák be, hogy minden környékbeli telefonra vészjelzést tudjon küldeni.

Emellett még számos hasznos tulajdonsága van a telefonról irányítható izzónak. Az Alzheimer-kórban szenvedők például arról írtak a Woomboonak, hogy az okostelefonról végre ellenőrizni tudják az égve felejtett lámpákat, és mindet távolról kikapcsolhatják. Bizonyos feladatok automatizálhatók, például hogy reggel és este fokozatosan csökkenjen, illetve növekedjen a lámpák fényerereje, vagy a ledek maguktól lekapcsoljonak, amikor bekapcsoljuk a tévét. (Ehhez persze már extra érzékelő szükséges, amit a tévé konnektorára kell bekötni). A Woomboo kiadja a Bluetooth Bulb fejlesztői segédletét (az SDK-t), amivel bárki ügyes appokat írhat majd az izzóhoz.

A Bluetooth Bulb tipikusan az az ötlet, aminek láttán mindenki a fejére csap, hogy miért nem ő találta ezt ki. Persze, de utána sokat kell dolgozni a megvalósításon. A Woomboo háromnegyed évig tartó fejlesztéssel és körülbelül 8-10 milliós befektetéssel jutott el a gyártható termékig. A forgalmazáshoz pedig a bluetooth miatt egy rakás engedélyt is be kellett szerezniük, ami szintén hónapokba tellett.

VIDEÓ:

Forrás: http://richpoi.com/cikkek/infotech/magyar-bluetooth-izzo-a-vilagsiker-kapujaban--video.html

Magyaros betyárbabák törnek be az amerikai piacra + képek

Az amerikai TJX áruházlánc is árusítani fogja karácsonyi kínálatában a magyaros mintájú Folqa szuvenírfigurákat, többek között az Igazságos Betyárt, a Rátermett Csikóst, a Természetbarát Nádvágót és további társaikat – közölte a magyar készítő.

A magyarországi szuvenír- és designshopokban egyre gyakrabban lehet találkozni a marcona, nagybajuszú Folqa figurákkal, a magyaros népi mintákat kortárs dizájnnal és minőségi kivitelezésben idéző tízcentis műgyanta figurákkal – írja a Folqa közleménye.

Most az Észak-Amerikában és Európában közel 3000 bolttal jelen lévő TJX áruházlánc is felfigyelt rájuk, és beválogatta őket a karácsonyi árukészletébe – tette hozzá a készítő cég. A Fortune500-as ranglistán 125., tőzsdén is jegyzett nagyvállalat az USA keleti partján található bolthálózatában alakít majd ki külön részleget "Kelet-Európa" trendi kincseiből. Így a Folqa figurák egyúttal Magyarországot is képviselik – olvasható a közleményben.

„Amellett, hogy óriási megtiszteltetésnek és sikernek éltük meg a megrendelést, értékes tapasztalatot is szereztünk az exportálással járó folyamatok és szükséges teendők terén” – mondta Juhász-Váczi Heni, a Folqa Collectiont gyártó és forgalmazó fóti Souvenir Brands Kft. ügyvezetője.

17831_folqa-betyarbaba7.jpg

Juhász-Váczi Heni és az általa megálmodott magyaros figurák

„Folqáék” – ahogy a hazai boltosok ismerik őket – sűrű évet tudhatnak maguk mögött: a tavalyi WAMP-on történő sikeres bemutatkozás után az országos értékesítési helyekkel való megállapodások következtek, felkészülve a nyári turistaszezonra. Eközben konyhai termékekkel is megjelentek, kiterjesztve a figuraként ismert Folqa Collection márkát, felhasználva a betyárt, a fazekast, a paprikamolnárt, és a többi közkedvelt karaktert.

„Azt gondolja mindenki, hogy a turistaszezon elmúltával leül a piac, ám ez egyáltalán nincs így” – meséli Juhász-Váczi Heni. Az őszi és karácsonyi kiállítások és vásárok mellett a céges ajándékszezon is beköszönt, közeleg a Design Hét, és mind emellett a további nemzetközi terjeszkedéssel járó feladatok kötik le az idejüket.

Hamarosan Sopronban mutatkoznak be osztrák szakmabelieknek a Design Terminál jóvoltából. „Távolabbra tekintve dédelgetett álmunk egy Folqa franchise hálózat, ehhez bizonyára kockázati tőkét kell bevonnunk, ez valószínűleg annál is nagyobb változást hoz majd az életünkben, mint amekkora most ez az amerikai megrendelés volt.”

17831_folqa-betyarbaba6.jpg
Interjú a készítővel

A tervezők sorra élesztik újjá hagyományainkat. Az elmúlt évben számos népművészet ihlette termék született. Ilyen például a Béta Pixelfolk kollekciója, a The Four betyáros pólója, a Matyodesign kollekciói vagy éppen a nemrég debütált Folqa babák. Egy jelentős különbség mégis van a többi tárgy és a Folqa figurák között: a Folqának nincs funkciója. Erről az itthon szokatlan húzásról beszélgettek a régi, hagyományos mesterségeket megtestesítő babák megálmodójával, Juhász-Váczi Henriettel.

Hogyan jött a bábuk ötlete?

Juhász-Váczi Henriett: Az egész ötlet onnan jött, hogy a férjemmel sokat jártunk külföldön. Ezekről az utakról általában szuvenírekkel tértünk haza, amelyek egyben design tárgyak is voltak. Én nagyon kedvelem a funkció nélküli design tárgyakat. Az utazásaink után azt vettünk észre, hogy itthon nincsenek ilyen szuvenírek. Szuvenírek vannak, de azok nem tekinthetőek design tárgynak. És vannak is igényes, designos darabok is, de azoknak mindig van valamiféle használati funkciójuk.

Mik voltak a fő szempontok a Folqa tervezésénél?

Juhász-Váczi Henriett: Fontos volt, hogy a kész termék egy minőségi tárgy legyen, olyan, amilyet külföldön mi is szívesen megvásárolnánk...

17831_folqa-betyarbaba2.jpg
Miért pont babákra esett a választás?

Juhász-Váczi Henriett: A koncepció fontos része volt, hogy ne legyen funkciója, tehát egy dísztárgyat akartunk alkotni. Ez talán manapság szokatlannak tűnik, pedig korábban is voltak ilyenek, például nagyanyáink nippei.

Mennyi időt vett igénybe a megvalósítás?

Juhász-Váczi Henriett: Egy bő fél éve fogalmazódott meg az ötlet, de akkor még egy hónapot ültünk rajta, és gondolkodtunk, hogy egyáltalán belevágjunk-e. Az tény volt, hogy ez a piaci rés létezik, de kérdéses volt, hogy egyáltalán van-e rá igény? Ezután megkerestünk egy grafikust, Novák Zoltánt. Neki egyből megtetszett az ötlet, és neki is látott a munkának. Nagyon nagy gondot fordított arra, hogy a tájegységenként kiválasztott mesterségekhez az adott terület megfelelő mintáit használja. Ezután felruházta egy-egy tulajdonsággal a figurákat, karaktert adott nekik.

Hányféle figura van?

Juhász-Váczi Henriett: Jelenleg hat baba van. A tervek szerint minden szériában hat figura lesz, és tervezzük, hogy a sokadik kollekciót nők, nőies szakmák alkotják majd. Jelenleg csak férfiak vannak, ennek az az oka, hogy több hagyományos férfi szakma van, mint női, hiszen a nők akkoriban inkább a háztartást vezették.

17831_folqa-betyarbaba4.jpg
Miből készülnek a figurák?

Juhász-Váczi Henriett: Műgyantából, ez kellő súlyt és tömörséget ad nekik. Minden figura 10 centiméter magas és 250 grammos. Sokan elsőre úgy tippelik, hogy a babák alapanyaga porcelán, de nem. Fontos volt, hogy modern alapanyagot válasszunk.

Honnan jött a márkanév?

Juhász-Váczi Henriett: Az én ötletem volt, teljesen véletlenül jött. A folk az alapszó, amit “babásítottam”.

Mennyibe kerülnek?

Juhász-Váczi Henriett: Ez függ a kereskedőktől, de mi egy 30 euró körüli árat céloztunk be. A karácsony előtti WAMP-on kedvező áron voltunk elérhetőek. A vásáron nagyon pozitív volt a fogadtatás, a külföldieknek nagyon tetszik, a magyarok között viszont sokan keresték a funkciót, csak a designra érzékenyebbek nem.

17831_folqa-betyarbaba1.jpg
Egy szuvenír tárgyról van szó. Ebben az esetben mennyire tekintitek potenciális vásárlónak a magyarokat?

Juhász-Váczi Henriett: Elsősorban a külföldieknek szánjuk, de például céges ajándékként is megállja a helyét. A kísérőfüzetek stílusa miatt a magyarok is kedvelik, egy-egy tájegység szülöttei szívesen büszkélkednek az adott figurával. A szériák lehetővé teszik, hogy gyűjthetőek legyenek a figurák, a gyűjthetőség a hazai vásárlóközönséget célozza meg.

Milyen a csomagolás?

Juhász-Váczi Henriett: Nagyon nagy gondot fordítottunk a csomagolásra. A doboz egységes, de mindegyik mesterséghez más-más kisfüzet tartozik, ami röviden ismerteti az adott szakmát.

Neked nagy kirándulás ez a márka?

Juhász-Váczi Henriett: Igen, én korábban a reklámszakmában dolgoztam. De sok barátom van a design világban, akiktől sok-sok inspirációt kapok.

17831_folqa-betyarbaba5.jpg

Forrás: http://richpoi.com/cikkek/kultura/magyaros-betyarbabak-tornek-be-az-amerikai-piacra--kepek.html