2015

Átlépés

Bemutatkozás

Amikor a változás szelei fújnak a pesszimisták falakat emelnek, az optimisták pedig vitorlát bontanak."

Legfrissebb hozzászólások
Feedek
Megosztás
Címkefelhő

Elképesztő biciklishidat építettek Koppenhágában

Koppenhágában, a kikötő felett egy emelet magasan futó, kétsávos biciklishidat adtak át a közelmúltban. A látványos és szívgyönyörködtető építmény tökéletes példája, a Jan Gehl világhírű városépítész vezette emberközpontú várostervezésének, ami ráadásul még ezek után sem ül a babérjain, hanem még jobban a használókhoz igazodik.

 

A Snake biciklishíd

Fotó: velomestro.ru

Nyolc év várakozás után, a közelmúltban egy elképesztő látványt nyújtó, a kikötő felett egy emelet magasan futó kétsávos kerékpárhidat adtak át Koppenhágában – írta meg a The Guardian. A Bryggebroen és Dybbølsbro városzrészeket összekötő, 5 millió euróból felépülő híd a "Bicikli-Kígyó" (Cycle-Snake) névre hallgat. A 235 méter hosszú narancssárga felfestésű, kétsávos biciklihídnak köszönhetően a tekerőknek már nem kell a lépcsőkön fel-alá cipelni a kétkerekűjüket vagy elképesztő kerülőket megtenniük ezen az útvonalon. Ugye milyen logikusnak tűnik, hogy Koppenhágában a két keréken közlekedők nem szeretnének felesleges kerülőket tenni?

„Én még csak márciusban költöztem Amagerbe. Amikor épp volt szabadidőm és a Vesterbo kerületbe mentem szórakozni vagy kocsmázni, eddig a Fisketorvet nevű plázát mindig meg kellet kerülni bicajjal, vagy a lépcső maradt. Ezen segít most a snake, ami közvetlenül rávezet a videó végén is látható Bryggebroen hídra” – meséli a hvg.hu-nak Nagy László, Koppenhágában tanuló egyetemista, aki a cikkben található felvételeket készítette.

 

Dugók a bicikliutakon, utat levágó bringás, de van megoldás

Jelenleg a dán főváros lakóinak 70 százaléka közlekedik bicklivel vagy használja a városi tömegközlekedést. A bicikliutakon még közlekedési dugók is előfordulnak. A probléma megoldása talán a legeklatánsabb példája a koppenhágai várostervezésnek. Ugyanis a kerékpárutak visszaszorítása helyett azok bővítése mellett döntöttek, még több helyet elvéve ezzel az autósoktól. A biciklihálózat megléte mellett azonban fontos, hogy ezek megfelelően csatlakozzanak a tömegközlekedéshez, így a buszokat és vonatokat a kerékpárok szállítására alkalmassá tették.

Ennek a folyamatnak újabb tökéletes példája a nemrégiben átadott kerékpárhíd, amivel természetesen még nem állt meg az élet. A tervezők tudják, hogy még ha a legjobb szándék is vezérelte őket és igyekeztek gondosan eljárni, még így is létrejöhetnek konfliktusok és hibák, amiket látni lehetett volna előre, vagy megelőzhetőek lettek volna.

Koppenhágában feltorlódtak a pirosnál

Fotó: facebook

A kutatók ezért a valós emberi viselkedés alapján igyekezték modellezni, hogy miként alakítja át híd a kerékpáros közlekedést – a kutatás összefoglalója ITT elérhető. Az eredmény pedig nem lett meglepő: úgy tűnt sokan akadnak majd, akik a kerékpárútnál is találnak gyorsabb levágást a hídhoz, ezért változtatni kellett a terveken. Felmerül tehát a teoretikus kérdés: a tervező vagy a gyalogos a hibás, mert egy sávban ki lett taposva a fű, a megállóhoz, játszótérhez vagy bolthoz vezető leggyorsabb útvonalon?

Élhető város, „madárszar-építészet” helyett

A Dániában még mindig tartó biciklisforradalomért, leginkább az Jan Gehl tehető felelőssé, akinek tanácsadó csapatával húsz év alatt sikerült Koppenhágát a legélhetőbb várossá varázsolnia, de nem Koppenhága az egyetlen város, aminek Gehl jelentősen változtatott az arculatán, hiszen a legélhetőbb tíz város közül hétben az ő programját követik. A világ egyik legismertebb városépítésze a modernista építészet paradigmáit szeretné megdönteni. Építészi szellemiségének központi gondolata, hogy a technológiaközpontú tervezés helyét az emberközpontú tervezés vegye át.

„Az 1960-as évektől az autók vették át a közterületek fölötti uralmat, erre teljes apparátus alakult, hogy boldoggá tegyék az autókat… Ráadásul közben az építészek a forma megszállotjává váltak, miközben nem törődnek az emberekkel” – jegyezte meg tavaly, a megjelenő könyve kapcsán tartott Budapesti előadásában a „madárszar-építészetről” a városépítész.

Jan Gehl – Az élhető városok atyja

Fotó: en.wikipedia.org

Az autóközpontú tervezés mellett a legnagyobb problémát Gehl Brazília fővárosáról „Brazil-szindrómának” nevezte el, hiszen a város tervezője Lúcio Costa föntről nézve tökéletes várost tervezett, ám szemmagasságból mégis élhetetlen. „Azt gondolták talán, hogy minden brazilon lesz majd helikopter?” De hasonló problémákkal küzd a dán építész szerint Dubai is, amelynek várostervezését madárszar-építészetnek tituálja, mondván a tervezők a madarakhoz hasonlóan potyogtatnak az égből tornyokat, anélkül hogy megnéznék, mi is van lenn.

Koppenhágában viszont már az új, emberközpontú várostervezési paradigma szerint építik a jövőt, aminek pillérei az élhető, vonzó, élettel teli, fenntartható, biztonságos és egészséges város. A célok eléréséért pedig a városépítészeknek sokkal több figyelmet kell fordítaniuk a gyalogosokra és a biciklizőkre, a tömegközlekedésre, valamint a közösségi terekre. Ennek tükrében, a koppenhágai kerékpárutakon a parkoló autók védik a bicikliseket és nem pedig fordítva. Ha pedig Budapesten is ezt a szellemiséget követnék, talán elkerülhetővé válnának az olyan balesetek, mint ami nemrégiben történt.

http://hvg.hu/plazs/20140804_Elkepeszto_biciklis_hidat_epitettek_Koppe#utm_source=hvg_daily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter2014_08_04&type-id=HvgDaily&user-id=50CC71B4&utm_content=normal

Mindenki egyenlő feltétellel gyalog versenyez - de Dánia biciglizik

Ebben a pillanatban kaptam kézhez az alábbi üzenetet.

Eszerint adósságelengedési eljárást lehet kérelmezni Dániában akkor, ha a dán korona és forintunk egymáshoz viszonyított arányának megfelelően két felnőtt esetében havonta a megélhetési költség nem éri el a 383.600.-Ft-ot.(1 dán korona 40 forint körüli értékű)

Ha már ennyire oda vannak az Európa Parlamentben a "szellemiség" követelményével kapcsolatosan, felkérek mindenkit arra, hogy magyarázzák meg a számomra az egyenlőre megmagyarázhatatlan különbségtételt, hogy hazánkban az EU ilyen lehetőség alkalmazására miért nem hívja fel hazánkat?

Vagy tudjuk meg azt, hogy felhívja ilyen lehetőség alkalmazásásra hazánkat is valaki, van is erre lehetőség, csak hazánkban hiányzik az a hatalmat gyakorolt vagy jelenleg hatalmat gyakorló értelmiség akinek ez a probléma probléma lenne.

Márcsak azért is, mivel a 20 év óta hatalmon volt, vagy jelenleg is hatalmon lévő valamennyi értelmiségnél a két főre eső havi jövedelem mindenkor meghaladta akár a 600.000.-Ft-ot is.
--------------------------------------
Nekem most 150 megválaszolatlan levélre kell válaszolnom, ezért ne várják tőlem el azt, hogy a már megszokottan süket füleknek fenti problémát is tovább részletezzem.

Siófokon 2012. január 21. napján.
Léhmann György
----------------------------

Galdssanering
Galdssanering blev en mulighed i Danmark i 1984. Pa landsbasis er 2/3 blevet afvist. I So- og Handelsretten i Kobenhavn er ca. 80 % blevet nagtet galdssanering. Galdssaneringsloven er senest blevet andret i oktober 2005. Se mere herom langere nede pa siden - Galdssanering model 2005.
Dette er arsagen til at gaeld.com har valgt at koncentrere sin radgivning om alle de faktorer, der er relevante at fa pa plads - INDEN - en galdssaneringsansogning indsendes til Skifteretten. Der kan vare utrolig mange forhindringer, der afskarer dig fra at opna en galdssanering. Du kan sammenligne det lidt med at syne en bil, hvor du i stedet for en godkendelse korer hjem med en alen lang "smorrebrodsseddel".
Har du bade betragtelig gald til Det Offentlige og til private kreditorer, er galdssanering den ultimative mulighed for at neutralisere Det Offentliges overvaldende inddrivelsesbefojelser, da en galdssaneringskendelse sidestiller gald til Det Offentlige med alle ovrige galdsposter.
Galdssanering:Nedskrivning af din gald til et belob, du kan betale over en periode pa (som oftest) 5 ar. Ved galdssanering i forbindelse med konkurs kan denne periode nu omfatte et reduceret3 ars forlob. Belobet beregnes ud fra din betalingsevnegange det antal maneder som skifteretten beslutter. Andre udmalinger af betalingsperioden kan forekomme.
• Din gald skal vare hablos
• Dine forhold skal tale derfor
• Du skal have en interesse i at opna galdssanering
Leveomkostninger, der indgar i budgettet ved galdssanering (satser per 1. januar 2012)
1 voksen: 5.650/md.
2 voksne: 9.590/md.
per barn: 0-2 ar - 1.550/md., 2-7 ar - 1.980/md., 7-18 ar - 2.840/md
BEMARK at leveomkostninger tillige skal dakke: Indbo- og ulykkeforsikring, DR-licens/kabeltv/internet, Sygesikring Danmark og transport t.o.m.690 kr.


Adósság elengedés

Adósságelengedést Dániában 1984-ben lett lehetövé téve. Országos szinten az összes megkeresés 2/3-át elutasitják. Koppenhágában a Tengeri és kereskedelmi biróságon az esetek kb. 80%-ánál tagadták meg az adósságcsökkentés. Adósság elengedési törvényt legutóbb2005 októberében módositották. Lásd erről bővebben lejjebb az oldalon - adósságátütemezési és elengedési modell 2005.

Ezért www.Gaeld.com úgy döntött, tanácsot adjon minden tényezöt figyelembe véve mielött az adósságelengedési kérelem a Biróságra kerülne. Nagyon sok akadály merülhet fel ami az adósságelengedési/átütemezési kérelmet megneheziti vagy lehetetlené teszi. Össze lehet hasonlítani az ügymenetet egy kissé egy autó müszaki vizsgáztatásával, amelyik ahelyett, hogy kapna egy vizsgapecsétet, egy hosszú hosszú bevásárlási listát kap.

Ha jelentős az adósságod mind az állami mind a magán hitelezők fele, adósságkönnyítés/elengedés lehet a végsö lehetőség, hogy ezt megsemmisitse az állami behajtási túlbuzgalmat, mivel is egy adósságelengedési itélet/döntés egyenlőségjelet tesz mind az állami mint minden egyéb jellegü adósság közé.

adósságelengedés/könnyítés:
leirja a tartozást egy összegre, amit kifizethetö időszak alatt (általában) 5 év. Azadósságcsökkentés csődeljárás esetében, az időszak egy csökkentett 3 éves idötartamot tartalmazhat. A fizetendö összeg kiszámítása a fizetés képességétöl függ havonta és meg kell szorozni annak a hónapnak a számával amiröl a biróság dönt. Egyéb fizetési idöszakok meghatározása is előfordulhat. Mint:

• A adósság visszafizetése reménytelen
• A viszonylatod meg kell indokolja
• érdeked kell fűződjön az adósságelengedéshez

Megélhetési költségek amelyek a költségvetésben szerepelnek az adósságelengedéshez ( január 1, 2012)
1 felnőtt: 5.650/havonta
2 felnőtt: 9.590/havonta

gyermekenként: 0-2 éves korig - 1.550/hó., 2-7 év - 1.980/hó., 7-18 éves- 2.840/hó

Ne feledje: a megélhetési költségek fedezésére is szolgál: lakás, és vagyntárgy biztositás, baleset-biztosítás, televizió elöfizetés/kabeltv/internet elöfizetés,betegbiztosítás és szállítási költség á 690 kr alkalmanként