2015

Átlépés

Bemutatkozás

Amikor a változás szelei fújnak a pesszimisták falakat emelnek, az optimisták pedig vitorlát bontanak."

Legfrissebb hozzászólások
Feedek
Megosztás
Címkefelhő

MINDIG az Úton tartsd a szemedet!

Mire jó a mozi hatalmas vászna és hanghatása, ha nem a figyelemfelkeltésre?! A Hong kongi MCL Cinema néven üzemelő multiplex mozi hálózat és a Volkswagen közös kampányának köszönhetően egy nem mindennapi, inkább közszolgálati célúnak nevezhető autóreklám jelent meg a filmvásznon.

A terembe érkező mozinézők elfoglalják helyüket, a reklámblokk alatt még aligha lekötött figyelemmel beszélgetnek, fészkelődnek, ízlelgetik a pattogatott kukoricát, majd az egyik reklám egy autóba ülteti a nézőket.

Az autó egy fás területen halad, egy egyenes úton, míg percekig nincs változás. A reklám részeként azonban halk üzenetjelző dallamok hallhatóak a moziban – mintha a mozinéző telefonja jelezne – és bizony mindenki a telefonjáért nyúl.

Ekkor megszokott szórakozásunkat egy óriási hatást kiváltó karambol szakítja meg a mozivásznon, a mozinézők legnagyobb döbbenetére, így tanítva meg mindannyiunknak, hogy egy pillanatra se vegyék le a szemüket az útról.

A nézők megdöbbenve fürkészik a vetítővásznon belülről látható autó szélvédőjének minden szegletét, és talán értik az üzenetet…

Mi üdvözöljük ezt a nagyszerű ötletet, gratulálunk az ötlet szerzőjének és a kivitelezőnek!

http://mozinezo.hu/hirek/siri-csend-es-dobbenet-hong-kongi-mcl-moziban.mozi

Hogyan szereljünk hóláncot?

Gyorstalpaló hóláncszereléshez

2012. február 16., csütörtök 5:48 (2 napja)

Az elmúlt hetekben nem egyszer hallhattuk, hogy egyes főutakon a közútkezelő a hólánc kötelező használatát rendelte el. Aki ilyenkor autózna, annak nem csak rendelkeznie kell lánccal, fel is kell azt szerelnie. Érdemes előre megtanulni, hogyan.

Nem érdemes gyakorlás és előkészület nélkül hóláncot szerelni. Pokróc, kesztyű és gyakorlat kell a művelethez, hogy éjszaka is menjen Nem érdemes gyakorlás és előkészület nélkül hóláncot szerelni. Pokróc, kesztyű és gyakorlat kell a művelethez, hogy éjszaka is menjen Nem érdemes gyakorlás és előkészület nélkül hóláncot szerelni. Pokróc, kesztyű és gyakorlat kell a művelethez, hogy éjszaka is menjen

Nem érdemes gyakorlás és előkészület nélkül hóláncot szerelni. Pokróc, kesztyű és gyakorlat kell a művelethez, hogy éjszaka is menjen

Első lépés: a lánc előpakolása és csomómentessé tekerése, ezután kezdődik a valódi, fel az abroncsra  szerelés

Első lépés: a lánc előpakolása és csomómentessé tekerése, ezután kezdődik a valódi, fel az abroncsra szerelés

Korábban elsősorban a síelni járók rendelkeztek hóláncos tapasztalatokkal, hiszen számos síterep közelében megszokott a hólánc használatát elrendelő tábla, melynek értelme szerint - amennyiben az utat összefüggő hóréteg borítja (legalább egy tengelyen még összkerékhajtással is), kötelező a haladást segítő lánc használata. Aki ezt elmulasztja, az legtöbb esetben csak megrovásra vagy szerény büntetésre számíthat. Aki viszont így akad el, akadályozza a forgalmat vagy balesetet okoz, az bizony nagyon vaskos bírságra, tetemes mentési költségekre is készülhet.

 

Ráadásul ma már itthon is kötelezően előírható a hólánc használata - a közútkezelő pedig él is ezen jogkörével, s amennyiben az útviszonyok azt megkövetelik, mint például az elmúlt hetekben néhány helyen, akkor bizony kihelyezi a táblákat, s aki lánc nélkül autózik, szabálysértést követ el. Nem csak utóbbi miatt, a célba jutás biztonságáért is érdemes megfogadni a tanácsot, hiszen jobb egy parkolóban feltenni a láncot, mint később az út szélén, esetleg már olyan helyen, ahol ásni kell a kerékhez való hozzáféréshez.

Először hátul, a kerék belső oldalán kell a lánc belső gyűrűjét összekötni, miközben a láncot már az abroncsra kell illeszteni

Először hátul, a kerék belső oldalán kell a lánc belső gyűrűjét összekötni, miközben a láncot már az abroncsra kell illeszteni

A láncszerelést pedig nem akkor érdemes először megkísérelni, amikor jó eséllyel havazásban és sötétben, hidegben arra kényszerül az ember. Erőteljesen ajánlott azt előre begyakorolni, hogy ne a sötétben kelljen a kezelési kézikönyvet értelmezni, közben kitapogatni a láncot és megpróbálni feltenni. Bár a legtöbb lánc alapvetően egy kaptafára készül, a feszítőszemek, akasztóhorgok modellenként eltérőek lehetnek és ezért nem árt a próba, még tét nélkül.

A szereléshez erőteljesen javallott kesztyű – akár kettő is, egy meleg, de viszonylag vékony, és egy melós, aminek nem árt a hó és a sárvédőben megbújó latyak. Jól jön továbbá egy zseb- vagy leginkább egy fejlámpa és bizony ilyenkor mutatkozik meg a téli autózáshoz amúgy is javasolt pokróc egyik értelme: azt a kerék elé terítve kényelmes térdeplőt alakíthatunk ki, és nem kell az amúgy vélhetően mély hóban guggolni.

Miután hátul a karima már összeakasztásra került, jöhet az első összekötés majd a láncrészek összefeszítése Miután hátul a karima már összeakasztásra került, jöhet az első összekötés majd a láncrészek összefeszítése Miután hátul a karima már összeakasztásra került, jöhet az első összekötés majd a láncrészek összefeszítése

Miután hátul a karima már összeakasztásra került, jöhet az első összekötés majd a láncrészek összefeszítése

Már majdnem, de még mindig nem teljesen kész a munka, még egy feszítőt be kell akasztani

Már majdnem, de még mindig nem teljesen kész a munka, még egy feszítőt be kell akasztani

Amennyiben a feltételek adottak, és ismerjük a láncot, akkor kerekenként mintegy 5 perc alatt felhelyezhető - mi első nekifutásra, ismeretlen autóval és lánccal, forgatással mintegy 15 perc alatt abszolváltuk. A legtöbb fajtánál egy gumírozott fémhevedert kell a kerék mögött átfűzni, azt szintén ott összeakasztani, majd a láncot elöl is összekötni és feszítőkkel helyreigazítani. A feszítők egy részét rendszerint csak negyed kerékfordulat megtétele után lehet jól rögzíteni, de nem csak az első félméter után, néhány kilométerenként menet közben is érdemes ellenőrizni a lánc feszességét, ha ugyanis az lecsúszik a kerékről, erőteljesen összeverheti a karosszériát, valamint a futóműre is rátekeredhet, kiszakíthatja a féltengelycsuklók gumiharangjait. Utóbbi elkerüléséért természetesen nem csak a feszes lánc, az óvatosabb sebességválasztás is javallott – arra egyébként a javított kapaszkodóképesség mellett nagyjából változatlan fékezési jellemzők miatt is szükség van.

Ezt nem ajánljuk senkinek! A szereléshez gyakorlat és meleg ruha szükséges

Ezt nem ajánljuk senkinek! A szereléshez gyakorlat és meleg ruha szükséges

Fontos, hogy a láncot havas útról leérve azonnal, de leginkább még előtte érdemes lecsatolni, aszfalton ugyanis a lánc önmaga is egyből jelentősen károsodik, de kikezdi az abroncsot, sőt, még az útfelületet is. Használat után – hacsak nem teljesen sómentes helyen gurult – a láncot érdemes megtisztítani, megszárítani és úgy elcsomagolni. Ellenkező esetben könnyen lehet, hogy a következő használatkor már csak egy összegyógyult, rozsdás kupacot fogunk találni annak dobozában.

Katona Mátyás

Hogyan indítsunk döglött akkuval?

Itt a fagy: miként bikázzunk?

2012. február 1., szerda 6:17 (3 napja)

Régen volt olyan hideg, mint mostanság, így sok akkumulátor e napokban mond csütörtököt. Jöhet a bikázás, de létezik néhány egyéb trükk is az akkumulátor életre keltésére.

Ha van idő és hely, az indításra képtelen akkumulátort akár az autóban hagyva is fel lehet tölteni Ha van idő és hely, az indításra képtelen akkumulátort akár az autóban hagyva is fel lehet tölteni

Ha van idő és hely, az indításra képtelen akkumulátort akár az autóban hagyva is fel lehet tölteni

Két dolog, a használat, azaz a töltési, kisütési ciklusok száma, illetve a hőmérséklet befolyásolja leginkább az akkumulátorok teljesítőképességét. Már -10 Celsius fokon is csupán 70 százalékát adja le névleges kapacitásának az akku, -20-on pedig a kapacitás 60 százalékának leadására képes csak. Tökéletes akkumulátorral még így is elegendő lehet az indítóáram, ám amennyiben koros vagy nem teljesen feltöltött telepről van szó, már jön az indítási probléma, mely a mostanság beköszöntött, hajnalonta akár -10, -15 fokos hidegben könnyedén jelentkezhet úgy, hogy már annyi energia sincs, hogy a főtengelyt akár egyszer is megforgassa az indítómotor.

Első lépésként mindig az akkusarukat érdemes megtisztítani, utána jöhet a bikázás, vagy az akku melegítése és/vagy töltése

Első lépésként mindig az akkusarukat érdemes megtisztítani, utána jöhet a bikázás, vagy az akku melegítése és/vagy töltése

Mit tehet ilyenkor a pórul járt autós? Akár saját magán is segíthet, bár a gyors indulásról rendszerint le kell mondania. Első lépés az érintkezők, azaz a saruk megtisztítása, előfordulhat, hogy csak a csatlakozásokon nem tud kellő mennyiségű áram keresztülfutni. További trükk az akkumulátor kiszerelése és fűtött szobába vitele, a gyorsabb melegedés érdekében esetleg meleg vízbe tevése (természetesen úgy, hogy csak a teljesen zárt műanyag ház érjen a vízbe, a teteje ne). Könnyedén előfordulhat, hogy magasabb hőmérsékletről startolva már elegendő energiája lesz az akkunak az indításhoz. Még mielőtt valaki kiszerelné autója akkuját, gondolja végig, hogy megvan-e a rádió kódja, tisztában van-e azzal, hogy miként fog reagálni az indításgátló, visszaszerelésnél pedig ügyeljen arra, hogy a saruk felrakása előtt nehogy az utastérben legyen a kulcs, a reteszelő központi zár ugyanis tud meglepetéseket okozni!

Célszerszám a mobil akkumulátor, ám ilyennel rendszerint csak kereskedők, flottakezelők rendelkeznek, ugyanúgy tölteni kell, mint az autóba szerelt akkumulátort, csak könnyebb szállítani

Célszerszám a mobil akkumulátor, ám ilyennel rendszerint csak kereskedők, flottakezelők rendelkeznek, ugyanúgy tölteni kell, mint az autóba szerelt akkumulátort, csak könnyebb szállítani

Előbbi megoldásnál mindenképp gyorsabb a bikázás, azaz az indítókábel használata. Önkéntes segítőn kívül ehhez egy megfelelő minőségű, a több száz amperes indítási áramot bíró bikakábel szükséges, valamint az sem mellékes, hogy az indítás csakis megfelelő kapacitású akkumulátorról fog menni - lehet egy kicsiny benzinesben tökéletes akkumulátor, azzal nem fogunk tudni elindítani egy méretesebb, akár csak 2,0 literes dízelt. Amennyiben minden körülmény adott, járó motorú autóval érdemes végrehajtani az indítást, a kábeles összeköttetést a pozitív pólusokkal, az indító autótól kell kezdeni. A negatív sarura csak az indítónál kell csatlakozni, az indítandónál pedig egy testpontot, például a motortartót vagy bármilyen egyéb vezetőt kell választani, és oda kell illeszteni a fekete színű kábelt (valójában persze mindegy, melyik színt hová tesszük, a lényeg, hogy a pozitívat és a negatívat ne keverjük, de érdemes követni az akkupólusokon is látható színeket, úgy kisebb eséllyel lesz galiba). A feszültségingadozás elkerülésére egy közepes méretű fogyasztót érdemes bekapcsolni az indító autónál, s mehet is az indítás. Ha sikerrel jártunk, a kábelek lebontását a felrakáséval fordított sorrendben kell végrehajtani.

Bikázásnál nem csak a kábelek minősége, a segítő akkumulátor kapacitása is fontos

Bikázásnál nem csak a kábelek minősége, a segítő akkumulátor kapacitása is fontos

Fontos, hogy a sikeres indítás még félsikert sem jelent, az akkumulátort orvosolni kell, mindenképp fel kell tölteni, ami menetben több száz kilométer alatt lehetséges, így töltőre lesz szükség. Aki nem akar óra- és rádióállítással, illetve programozással vesződni, annak fontos infó, hogy az akku akár kiszerelés nélkül is töltőre csatlakoztatható, ám fontos, hogy abban legyen túltöltés elleni védelem. A töltés egyébként megelőzésként is ajánlott, rövid utakon, sok fogyasztóval (világítással, ülésfűtéssel, telefontöltéssel, rádióval) autózva könnyedén előfordulhat, hogy nem tud teletöltődni az akkumulátor, aminek aztán a cikk elején vázolt probléma, az indulás meghiúsulása lehet a következménye. Ha valakit utóbbi kapcsán további részletek is érdekelnek az akkumulátorok működéséről, megóvási trükkjeikről, kattintsák korábbi, akkuproblémákat veséző cikkünket!

Katona Mátyás

32 tipp a gondmentes téli autózáshoz

2012. február 02., csütörtök, 20:00
Szerző: Biró Csongor

1. Fagy esetén a mechanikusan nyitható ajtókat, zárakat esténként ragassza le valamilyen ragasztószalaggal. Így elkerülheti, hogy víz kerüljön a zárba, amely később belefagyhat. Ugyanez vonatkozik a lezárható üzemanyag-tartályokra, amelyeknek nincs tetejük. Amennyiben mégis befagy a zár, speciális jégoldót használjon. Ez persze csak akkor segíthet, ha a szer nem az autóban van, hanem mondjuk a kabátzsebben.

2. A szélvédőt nemcsak kívülről, hanem belülről is takarítani kell. Vigyázzon arra, hogy az ablaktisztító ne hagyjon zsírfoltot a szélvédőn, mert az zavarhatja a kilátásban. Fontos továbbá, hogy az ablaktörlőket is rendszeresen megtisztítsa.

3. Az ablaktörlőt éjszakára emelje el az üvegtől, így elkerülhető, hogy ráfagyjon. Amennyiben fóliával letakarja a szélvédőt, biztosan nem karcolja össze a jég. Este, mielőtt otthagyná az autót, törölje át az ablakmosóval az üveget, így letörli róla az esetlegesen rákerült sót, koszt, és szintén nem lesz karcos a szélvédő.

4. Télen különösen fontos, hogy rendszeresen megtisztítsa a fényszórókat, lámpákat elöl és hátul, valamint ellenőrizze, hogy megfelelően működnek-e. Amennyiben nincsen garázsa, autóját csak akkor mosassa le, ha nem számíthatunk nagy fagyokra.

5. A sózott utakon megváltozik a fék viselkedése, erre nem árt figyelni.  

6. Átgondoltan válasszunk parkolóhelyet – mindenképpen úgy álljunk meg autónkkal, hogy a hókotrók elférjenek.

7. Aki figyelmetlenül ráhajt egy hóhalomra, hóbuckára, az számíthat arra, hogy a hó bejut a motortérbe, a meleg motor miatt elolvad, majd a hideg hatására újra megfagy. Emiatt a legrosszabb esetben akár a motor alkatrészei is károsodhatnak. Ráadásul a hóbuckáról sem mindig könnyű elindulni.

8. Erős havazásban különösen fontos megjegyezni, hová parkoltunk a járművel. Amennyiben sokáig áll az autó hóesésben, lapátolja körbe a járművet, így napok múlva is biztosan megtalálja.


Fotó: AP / Vadim Ghirda
9. Tolatásnál legyen mindig nagyon óvatos, hiszen nem tudhatja, hogy egy-egy hóbucka alatt mi van, és így könnyen összetörheti járművét.

10. Ne feledje, a nappal megolvadt hó, jég éjszaka könnyen ráfagyhat az útra, ami nagyon csúszik. Éppen ezért lejtős terepen mindig biztonságosabban parkolja le az autóját.

11. Aki csak egy kis lyukat töröl le a szélvédőn, és nem takarítja le teljesen az ablakot, veszélyes a közlekedésre. Az indexet, a tolatólámpát, a fényszórót és a rendszámot indulás előtt mindig le kell takarítani. Az autó tetejéről szintén le kell takarítani a havat indulás előtt, mert fékezésnél a tetőről lezúduló hó balesetet okozhat.

12. Legyen hó- és jégkaparó, kesztyű, jégoldó az autóban. Nem árt ezenkívül, ha van egy meleg takaró is a járműben.

13. A szélvédő tisztításakor ne használjunk forró vizet, mert attól berepedhet. A jégoldó hasznunkra lehet, ezért mindig tartsunk az autóban egy flakonnal.

14. Ne kockáztassunk a tankolással! Nem árt, ha mindig legalább féltanknyi üzemanyag a rendelkezésünkre áll, így akkor sem leszünk kitéve a hidegnek, ha netalán elakadnánk. Ellenőrizzük emellett az olajszintet, és az ablakmosó mennyiségét is, csakúgy, mint az abroncsok nyomását és mintázatának kopottságát. Az sem árt, ha van hólánc.

15. Készüljünk fel a vészhelyzetekre: legyen az autónkban meleg öltözék és egy lapát. Jól jöhet működöképes elemekkel ellátott elemlámpa is, nem beszélve némi rágcsálnivalóról és folyadékról. Telefonunkat tartsuk feltöltve, arra az esetre, ha segítséget kellene hívnunk. Némi használt rongy, esetleg egy kis zsák homok sem árt, amelyek nagy segítségünkre lehetnek, ha elakadnánk a hóban.

16. Fokozottan figyeljünk az úttestre, a holttérre éppúgy, mint az út szélén esetlegesen felbukkanó gyalogosokra. Növeljük a megszokott követési távolságot: normál esetben az előttünk haladó jármű után 2 másodperccel kellene ugyanahhoz az útfelfestéshez érnünk, csúszós útfelület esetén azonban ezt nyugodtan megduplázhatjuk.

17. Csúszós útkörülmények között igyekezzünk egyenletesen fékezni: ne feledjük, az ABS nem a féktáv csökkentését, hanem az irányítás megtartását segíti. Ne vezessünk gondatlanul, túlzott magabiztossággal a havas, csúszós útfelületen. Ha a közelünkben nincs senki, lassú tempónál tesztelhetjük féktávunkat.

18. Ha az autó hátulja megcsúszik (túlkormányzottá válik), a csúszás irányába fordítsuk a kormányt. Kerüljük a hirtelen fékezést és a vad kormánymozdulatokat.

19. Ne veszítsük el hidegvérünket, ha elakadnánk. Ne hagyjuk el az autónkat, hacsak nincs a közelben biztos, fűtött menedékhely. Ha járatjuk a motort, hogy melegen tarsuk az utasteret, ellenőrizzük, hogy a kipufogó szabadon van, nem tömíti el hó, vagy bármi egyéb.


Fotó: AP / Vadim Ghirda
20. Ne vezessünk fáradtan. Szükség esetén álljunk félre pihenni.

21. Az érzékeny dízelekben érdemes a motorolajat alacsony viszkozitású olajra cserélni, ezzel megkönnyítjük a motor átforgatását az indításkor. Aki még az elhasznált izzítógyertyát is kicseréli és az akkumulátort is ápolja, azt nem fogják megtréfálni a hideg napok.

22. A bioetanol hideg hőmérsékleten kevésbé gyúlékony, mint a benzin, ezért E85-ös hajtású autók módosított hidegindító automatikával vannak felszerelve. Átépítés hiánya esetén indítási problémák léphetnek fel.

23. Az autógáz üzemű motorok benzinnel indulnak. Mivel a porlasztó a befagyás veszélyének van kitéve, a hűtővíznek legalább 50 fokosnak kell lennie, míg újra autógáz üzemmódra lehet kapcsolni. Alacsony kinti hőmérséklet esetén ehhez néhány kilométer megtétele szükséges.

24. A magas fordulatszám tabu hideg motor esetén. A görgők és a kenőfelületek röviddel az indulás után még nem elég olajozottak, így jobban igénybe vannak véve, nagyobb a kopásveszély. Aki folyamatosan rövid távon autózik, annak ajánlatos gyakrabban cserélnie az olajat. Ok: a felgyülemlett üzemanyag és a kondenzvíz kárt okozhat a motorban.

25. Ha a hűtővíz befagy, semmi esetre se indítsa el a motort. Valószínűleg a vízpumpa befagyott, ami motorkárosodást okozhat. A vízcsövek sérülés nélkül vészelik át a fagyást. A legtöbb motor rendelkezik fagycsepegtetővel, a megfagyott vizet itt nyomja ki. Az új dugó visszaszerelése és az esetleges károk ellenőrzése már a szakszerviz feladata.

26. Ha a motor öt másodperc alatt nem indul el, fokozódik az igénybevétel. Ezért soha ne indítózzunk 5 másodpercnél hosszabb ideig. Minden indítás után legalább 30 másodpercet várjunk a következő indításig. Vigyázat: amellett, hogy az önindító erős igénybevételnek van kitéve, el nem égetett üzemanyag kerülhet a katalizátorba, ami károsíthatja a kipufogórendszert.

27. Az akkumulátorborítás alapos megtakarításával megelőzhetjük az áramszökést, a megtisztított pólusok csökkentik az átmeneti ellenállást a saruhoz. Rövid utakon kapcsoljuk ki az olyan energiafogyasztókat, mint az ülésfűtés – így elegendő áram marad az akksi feltöltődéséhez. Egy akksifigyelővel (a szivargyújtón keresztül üzemeltethető) figyelhetjük a töltést, így szükség esetén időben feltölthetjük.

28. A belülről befagyott szélvédő arra utal, hogy az autóban túl sok a nedvesség. Elsőként az okot kell megszüntetni, legtöbbször elszakadt tömítés vagy egy eldugult beltéri filter okozza. De az is lehetséges, hogy a cipőről leolvadó latyak került az autóba. Ha megvan a hiba, állítsuk száraz helyre az autót. Tipp: helyezzünk el barkácsboltokban kapható nedvességelszívót az autóban.

29. Ha befagytak az ablaktörlő lapátjai, ne távolítsuk el a szélvédőről erőszakkal, ezzel ugyanis az érzékeny gumik roncsolódnak. A legjobb, ha kevés fagyállófolyadék-koncentrátumot öntünk a lapátokra, várunk néhány percet, és utána emeljük fel a lapátokat. Megelőzésként éjszakára állítsuk fel az ablaktörlőket.

30. A jég lekaparása közben egyben a szennyeződést is végighúzzuk a szélvédőn. A szennyeződésdarabok kemények is lehetnek, ami karcolást okozhat. Mikrokarcolások keletkeznek, amelyek fénytöréshez és vakításhoz vezethetnek menet közben.

31. Ha túl vastag az öltözet, lazább lesz a biztonsági öv tartása. Ez azt jelenti: az öv nem illeszkedik elég szorosan a testhez. Baleset esetén nem biztos, hogy elegendő biztonságot ad, a vezető akár kicsúszhat az öv alól. A sok ruha korlátozza a mozgást.

32. Autómosóban szárítófunkciós programot válasszunk. Fontos az előmosás, hogy a rátapadt jeget és a darabos szennyeződéseket előre eltávolítsuk a karosszériáról. Előmosás nélkül karcolódhat a lakk.

http://hvg.hu/cegauto/20120202_teli_autozas_tippek