2012. február 29., szerda 11:36

A Google január végén jelentette be, hogy egységesíti a szolgáltatásai adatkezelési rendszerét, és az eddig a felhasználót külön-külön követő kereső, Gmail, YouTube, Gtalk, Picasa és a többiek, összesen több mint 70 online szolgáltatás megosztja egymással az adatait, közös adatbázisban halmozva fel mindent, amit a felhasználóról tudnak. Bár olyan óriási változás ezzel nem következik be az életünkben (sőt, valójában a felhasználói szerződések elfogadásával erre már réges-rég engedélyt adtunk a Google-nek), ahogy közeledik a március elsejei dátum, úgy ver egyre nagyobb hullámokat a tiltakozás. Úgy tűnik, az internet népe most döbbent rá, mennyi mindent is tud róla a Google.

Nincs ingyen ebéd

A Google szolgáltatásai persze nem azért jegyeznek meg rólunk mindent, hogy aztán megzsaroljanak azzal, hogy hányszor kerestünk pornót a neten, vagy végignéztük-e Fluor Tamás táncdalénekes előadóművész életművét a YouTube-on. Olyan nincs, hogy valamit ingyen kapunk, ha egy szolgáltatásért nem kell fizetnünk, az azt jelenti, hogy valójában mi magunk vagyunk az árucikk – szól az ősi marketinges bölcsesség, és ez pontosan megáll a Google-re. A cég célja a kémkedéssel az, hogy releváns hirdetéseket tudjon a felhasználó elé tolni, amire az nagyobb valószínűséggel kattint rá, mint valami teljesen véletlenszerű reklámra.

Márpedig a Google-nek minden kattintás számít, nagyjából 30 milliárd dollárja van ebből évente, az egész birodalom ezekre a kattintásokra épül, nem csoda hát, hogy a cég mindent megtesz hogy megismerje a felhasználóit. Annál sokkal ijesztőbb dolgokat is, mint hogy megjegyzi, milyen oldalakat meg videókat nézünk, és milyen kifejezésekre keresünk rá. A Gmail például konkrétan olvassa a leveleinket; persze az algoritmus nem értelmezi hogy mit írunk, csak kulcsszavakat keres, hogy azok alapján eldöntse, használt autót vagy hajbeültető klinikát érdemes reklámoznia nekünk. Sőt, azt sem tagadják, hogy sütifájlokkal akkor is követik a böngészésünket, ha éppen nem vagyunk bejelentkezve a Google Account fiókunkba.

Az egységesítéssel a Google adatgyűjtése az eddigieknél sokkal hatékonyabbá válik, és sokkal hangsúlyosabb lesz az a veszély is, hogy a cég esetleg túl sokat tud a felhasználóról, vagy olyan személyes információkat is megszerez róla, amiket az szeretne titokban tartani. Emiatt tiltakoznak jogvédő szervezetek, és emiatt lehet, hogy az EU megtorpedózza a rendszer európai bevezetését, arra hivatkozva, hogy az ütközik az uniós adatvédelmi elvekkel. Amíg ez el nem dől, mi legfeljebb annyit tehetünk, hogy átnézzük, mit léphetünk egyszerű felhasználóként az adatgyűjtés ellen, milyen lehetőségeket biztosít a Google a saját kémkedése alóli kibújáshoz.

Nagytakarítás

Hogy megtudjuk, mi mindent tud rólunk a Nagy Testvér-Google, bejelentkezés után (a legegyszerűbb a Gmail oldalán) látogassunk el a Google Dashboardra – a meglepődés garantált. Itt rögtön egyesével végig is nézhetjük, melyik szolgáltatás milyen adatokat rögzített rólunk, és akár törölhetjük is ezeket, de egyszerűbb ugyanezt inkább a Google Takeouton megtenni, ahol ezeket az adatbázisokat archiválva le is tölthetjük magunknak.

g1

A legtöbb információt mindenképpen a böngészési előzményeinkkel kapcsolatban gyűjti rólunk a Google, ezt a Google History oldalon nézhetjük át részletesen. Itt van percre pontosan dokumentálva minden oldal, minden kép amit megnéztünk, minden keresés, amit a Google-be beütöttünk – viszont ezek akár egyesével is törölhetők, vagy egy lendülettel az összeset eltüntethetjük. A bejelentkezés nélkül gyűjtött adatainktól az Opt Out funkció használatával tudunk megszabadulni.

A személyre szabott hirdetéseket külön is kikapcsolhatjuk, ehhez az Ads Preferences Manager oldalig kell feltúrni a Google menürendszerét, itt bal oldalt külön ki lehet kapcsolni a keresések találati listáiban, a Gmailben, és a weben elénk kerülő Google-hirdetésekről, hogy azokat megpróbálja a rendszer a rólunk gyűjtött adatok szerint optimalizálni.

g3

Végül ott a teljes megsemmisítés opciója is, az Account Overview oldalon eltüntethetjük magunkat a Google szeme elől, felégetve magunk mögött a hidakat, a cég minden szolgáltatását elhagyva. Persze, ha meggondoljuk magunkat, bármikor nyithatunk egy újat, csak ne gondoljuk azt, hogy ha ingyenesség tényleg azt jelenti, hogy semmivel nem kell fizetnünk érte.